نقشه سایت چیست ؟ همه چیز درمورد site map

نقشه سایت چیست ؟

نقشه سایت XML (زبان نشانه گذاری قابل توسعه) در واقع یک فایل متنی حاوی تمام آدرس‌های موجود در سایت شماست. همچنین نقشه سایت (سایت مپ) شما میتواند اطلاعات متا هر آدرس از سایت مانند آخرین بروزرسانی، میزان اهمیت و نحوه ارتباط آن با صفحات دیگر را نیز شامل شود. وجود نقشه سایت ربات موتورهای جستجو مانند گوگل را راهنمایی میکند تا صفحات سایت شما را به صورت بهتر شناسایی کرده و همچنین از ایجاد صفحات جدید و تغییرات در صفحات قدیمی شما مطلع شود.

هیچ تضمینی وجود ندارد که با ساخت نقشه سایت XML صفحات شما بهتر ایندکس شوند، ولی با داشتن نقشه سایت یا سایت مپ شانس بیشتری خواهید داشت.

ساخت نقشه سایت XML
نقشه سایت چیست

انواع نقشه سایت

نقشه های سایت ممکن است برای کاربران یا نرم افزارها در نظر گرفته شود. بسیاری از سایتها نقشه های قابل مشاهده توسط کاربر دارند که یک نمایش منظم ، معمولاً سلسله مراتبی از سایت دارند. اینها برای کمک به بازدید کنندگان در یافتن صفحات خاص است و همچنین توسط خزنده ها قابل استفاده است. نقشه های الفبای سازمان یافته الفبایی ، که گاهی به آنها فهرست سایت ها گفته می شود ، یک رویکرد متفاوت است.
برای استفاده توسط موتورهای جستجو و سایر خزنده ها ، یک قالب ساختار یافته ، نقشه سایت XML وجود دارد که صفحات موجود در یک سایت ، اهمیت نسبی آنها و چند مرتبه بروزرسانی آنها را نشان می دهد. این به پرونده robots.txt اشاره شده است و معمولاً sitemap.xml نامیده می شود. قالب ساختار یافته مخصوصاً برای وب سایتهایی که شامل صفحاتی هستند که از طریق پیوندهای صفحات دیگر قابل دسترسی نیستند ، بلکه فقط از طریق ابزارهای جستجو در سایت یا با ساخت دینامیکی URL ها در JavaScript یا Adobe Flash قابل دسترسی است.
آنها همچنین با ارائه یک مرور کلی از محتوای سایت با یک نگاه ، به عنوان یک کمک ناوبری [1] عمل می کنند
 

نقشه های XML

Google پروتکل نقشه سایت را معرفی کرد تا توسعه دهندگان وب بتوانند لیستی از پیوندها را از طریق سایتهای خود منتشر کنند. پیش فرض اساسی این است که برخی سایت ها تعداد زیادی صفحه پویا دارند که فقط با استفاده از فرم ها و نوشته های کاربر قابل دسترسی هستند. پرونده های نقشه سایت حاوی نشانی اینترنتی به این صفحات است تا خزندگان وب بتوانند آنها را پیدا کنند. Bing ، Google ، Yahoo و Ask اکنون به طور مشترک از پروتکل نقشه سایت پشتیبانی می کنند.
از آنجا که موتورهای اصلی جستجو از همان پروتکل استفاده می کنند ، [2] داشتن نقشه سایت به آنها امکان می دهد اطلاعات صفحه به روز شده را داشته باشند. نقشه های سایت تضمین نمی کند که همه پیوندها خزیده شوند و خزنده بودن ایندکس کردن را تضمین نمی کند. [3] Google Webmaster Tools به یک صاحب وب سایت اجازه می دهد تا نقشه ای را که Google در آن خزیده خواهد شد بارگذاری کند ، یا آنها می توانند با پرونده robots.txt همان کار را انجام دهند. [4]
XML نقشه سایت با پر کردن فرم در صفحه ارسال موتور جستجو جایگزین روش قدیمی “ارسال به موتورهای جستجو” شده است. اکنون توسعه دهندگان وب ، نقشه سایت را مستقیماً ارسال می کنند ، یا منتظر موتورهای جستجو برای یافتن آن هستند. به طور منظم ارسال نقشه به روز شده هنگام انتشار صفحات جدید ، به موتورهای جستجو این امکان را می دهد تا با پیدا کردن صفحات به تنهایی ، آن صفحات را سریعتر از آنچه دوست داشت ، پیدا کنند و نمایه سازی کنند. [5]
مزایای نقشه های XML برای جستجوی بهینه سازی سایتهای Flash
در زیر مثالی از یک نقشه سایت معتبر XML برای یک وب سایت سه صفحه ساده است. نقشه سایت ابزاری مفید برای ساخت سایتهای قابل جستجو در Flash و سایر زبانهای غیر HTML است. اگر پیمایش وب سایت با Flash ساخته شده باشد ، یک برنامه جستجو خودکار می تواند فقط صفحه اصلی را پیدا کند. صفحات بعدی بدون نقشه نقشه XML یافت نمی شود.
مثال نقشه سایت XML:
نقشه سایت چیست ؟

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
  <url>
    <loc>http://www.example.net/?id=who</loc>
    <lastmod>2009-09-22</lastmod>
    <changefreq>monthly</changefreq>
    <priority>0.8</priority>
  </url>
  <url>
    <loc>http://www.example.net/?id=what</loc>
    <lastmod>2009-09-22</lastmod>
    <changefreq>monthly</changefreq>
    <priority>0.5</priority>
  </url>
  <url>
    <loc>http://www.example.net/?id=how</loc>
    <lastmod>2009-09-22</lastmod>
    <changefreq>monthly</changefreq>
    <priority>0.5</priority>
  </url>
</urlset>

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

codesrcReza

109 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !