بک لینک چیست؟
لینک سازی را میتوان پربحث ترین موضوع در سئو دانست و نظرات ضد و نقیض بسیاری در مورد تاثیر بک لینک بر سئو و استراتژی اجرای آن وجود دارد. در این مقاله تلاش میکنیم ابتدا دریابیم بک لینک چیست و پس از آن بررسی کنیم چه تاثیری بر سئو سایت ما خواهد داشت.
لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان است. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه میکنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد.
یکی از پرکاربردترین عبارات در دنیای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. در حال حاضر مفهوم بک لینک برای بسیاری از فعالان حوزه وب بحثی چالشی است. امیدواریم در این مقاله بتوانیم به درستی بیان کنیم که بک لینک چیست و چه تأثیر مثبت یا منفی میتواند بر روی رتبه سایت در موتورهای جستجو داشته باشد.
بک لینک ها در اصل لینکهای ورودی به وبسایت شما از سایر وبسایتها میباشند. هنگامی که یک صفحه وب آدرس صفحه وب شما را در سایت خود قرار میدهد به گونهای که با کلیک بر روی آن آدرس به صفحه وبسایت شما هدایت شود آن آدرس به عنوان یک بک لینک در نظر گرفته میشود. در گذشته بک لینک یک مفهوم فوقالعاده مهم و حتی میتوان گفت مهمترین معیار ارزیابی رتبه وبسایتها در موتورهای جستجو بود، اما امروزه با تغییر الگوریتم موتورهای جستجو و بهخصوص گوگل اندکی از این اهمیت کاسته شده است. هرچند که هنوز هم بک لینک مناسب میتواند تأثیر چشمگیری در افزایش رتبه وبسایت و بهبود سئوی خارجی داشته باشد.
چه عواملی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟
انکر تکست: کلمه یا کلماتی کلیدی است که به یک صفحه دیگر لینک دهی میشود. زمانی که شما با عبارات کلیدی مرتبط با صفحهی که میخواهید به آن پیوند بدهید، به گوگل یک سیگنال مثبت به گوگل ارسال میکنید که این انکر تکست با این صفحه مرتبط است و گوگل قادر خواهد رتبه آن کلمه کلیدی را با توجه به دیگر عامل ها افزایش دهد.
اعتبار دامنه: این فاکتور توسط کمپانی Moz ایجاد شده است. از عوامل تأثیرگذار در تعیین اعتبار دامنه میتوان به این موارد اشاره کرد: سن دامنه، تعداد لینکهای ورودی، کیفیت پیوندها، فعالیت سایت در شبکههای اجتماعی و.. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز میتواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.
اعتبار صفحه: اعتبار صفحه همانند دامین اتوریتی توسط کمپانی ماز ارائه میشود که در مورد لینکهای ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص میگردد.
دریافت لینک بر اساس موقعیت: اگر سایت شما به زبان پارسی است، بهتر است بک لینک های دریافتی از سایت های باشد که از دامنه ir استفاده میکنند. زیرا سبب افزایش شانس شما برای دریافت رتبه بالاتر در نتایج جستجوی ایران میشود. اما امکان دارد باعث افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجوی بینالمللی نشود.
تعداد لینک های موجود در داخل صفحه: گوگل برای شناسایی لینک های طبیعی از غیرطبیعی از روش های مختلفی استفاده میکند. اما در کل تعداد لینک های خروجی از صفحهای از آن لینک میگیرید نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوای موجود حفظ شده باشد.
بکلینک های خوب و بد…
چه بکلینک هایی مفید هستند؟
در یک کلام٬ بکلینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بکلینک خوب نامیده میشود. این بکلینک ها نباید از سایتهای اسپم بیایند٬ نباید تعداد لینکهای خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید٬ نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و فاکتورهای دیگری که مهمترین آنها موارد ذکر شده بود.
چه بکلینک هایی مضر هستند؟
مگر میشود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایتهای اسپم به دنیا میآیند و با دریافت و ایجاد لینکهای غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل میآیند و سپس پنالایز میشوند! بکلینکهای مضر آنهایی هستند که از سایتهای غیرمرتبط می باشند٬ دارای تعداد لینکهای خروجی بسیار زیادند٬ از سایتهایی با IPهایی که اسپم شناخته شدهاند هستند٬ Anchor text شما را بسیار تکرار کرده اند و خودشان نیز تولید محتوا نمیکنند.
اشتباهات رایج در مورد بکلینک
بکلینک همان تبلیغات متنی است!
متاسفانه چیزی که این روزها بسیار آن را میبینیم٬ افرادی هستند که فکر میکنند بکلینک در همان تبلیغات متنی که اکثرا در سایتهای ایرانی جا افتاده است خلاصه میشود و هرکس که اسمی از بکلینک آورد٬ یعنی ماهیانه چند هزار تومان بدهیم تا سایتی لینک مارا در بخش تبلیغات متنی خود بگذارد! این تعریف کاملا غلط است. تبلیغات متنی هم یکی از روشهای خرید بکلینک به حساب میرود که از طرف گوگل کاملا مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شما نیز میشود. به شما توصیه میکنم حتما نوشته “چرا نباید بک لینک بخریم؟” را بخوانید!
بکلینک بد است و نباید بک لینک گرفت!
جمله دیگری که بعضی مواقع به گوش خورده است٬ اشتباه گرفتن مفهوم اصلی بکلینک است. خود بکلینک به خودی خود بخش مهمی از سئو را در دست دارد. بخشی که دیگران شما را پیشنهاد میکنند و گوگل این پیشنهادات را در نتایج جست و جوی خود تاثیر میدهد تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشد. حالا چگونه میتوان گفت که بکلینک بد است؟ با این ماجرا موافقم که بکلینک غیرطبیعی بد است٬ اما همه بکلینکها هم که بد نیستند!
هرچه بیشتر بهتر!
دیگر زمان آن که به کمیت فکر کنیم به پایان رسیده است و باید کیفیت بیشتر بک لینک ها را مد نظر خود قرار دهیم. هرچه کیفیت یک لینک دریافتی بالاتر رود٬ تاثیر آن بر روی رتبه سایت شما نیز بالاتر میرود. ممکن است با دریافت چند لینک خوب رتبهای کسب کنید که دیگر سایتها با هزاران بک لینک نتوانند آن را بدست بیاورند!
ارتباط بین صفحات مهم نیست!
با توجه به تستی که انجام دادیم٬ دریافت لینک از صفحات غیرمرتبط میتواند باعث خارج شدن سایت شما از نتایج جست وجوی کلمه کلیدیای که برای آن سایت خود را آماده کردهاید بشود. در مقابل٬ با دریافت فقط چند لینک مرتبط توانستیم رتبه یک سایت را به سرعت افزایش دهیم. در حالتی که برای سایت شماره یک٬ شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایتهای غیرمرتبط گرفته بودیم (این سایت به خاطر لینکهای غیرمرتبط در حال حاضر در ۱۰۰ نتیجه اول وجود ندارد)
بک لینکها رتبهبندی سازماندهی شده را بهبود میبخشند
بک لینک به شما کمک میکند تا جایگاه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشد و موجب افزایش بازدید سایت خواهد شد. اگر محتوایی از وبسایت شما با متن Anchor مناسب در سایت دیگری لینک شود، آن محتوا به سرعت در موتورهای جستجو افزایش رتبه خواهد داشت. بهتر است تمرکزتان را بر روی بهبود رتبه کلمات کلیدی و صفحات داخلی وبسایت قرار دهید تا صفحه اصلی.
بک لینکها باعث میشوند سرعت ایندکس شدن صفحات سایتتان در موتورهای جستجو افزایش یابد
بک لینکها سرعت جستجو و رسیدن رباتها و خزندههای موتورهای جستجو را به سایت شما افزایش میدهند. از همین رو به منظور تسریع در ایندکس شدن محتویات سایت شما استفاده از بک لینک مناسب، بسیار توصیه میشود.