20 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات | کد تخفیف : 20dh خرید

DNS چیست؟ به چه دردی میخوره اصلا این ؟

DNS چیست؟

سیستم نام دامنه DNS یا Domain Name System یک پروتکل شناخته شده در عرصه ی شبکه های کامپیوتری و خصوصا اینترنت می باشد. در این مقاله  قصد داریم به طور کامل بررسی کنیم که dns server چیست. آشنایی با dns برای صاحبان کسب و کارها امری بسیار ضروریست چرا که dns پل ارتباطی بین هاست و دامنه می باشد و در صورت عدم ست و نشر آن اطلاعات سایتتان در دسترس کاربران اینترنتی قرار نخواهد گرفت! قبل از شروع هر توضیحی بیایید با اینکه کاربرد dns چیست بیشتر آشنا شویم.

کار DNS، تبدیل نام دامنه هایی مانند Google.com یا Mizbanfa.net به IP است. در این روش یافتن رایانه ها بر روی شبکه از طریق IP انجام می شود. در یک تعریف کلی می توان گفت وظیفه DNS ترجمه اسامی به IP می باشد. هر دامنه یک یا چند سرور نام دامنه دارد که درخواست ‌هایش را بررسی  می ‌کنند و مسئولیت مدیریت رکورد های پایگاه داده این سرور DNS بر عهده ی فرد، گروه یا یک نرم افزار می باشد. به علاوه پاسخ‌ گویی به این درخواست‌ ها باید همزمان با به روز رسانی اطلاعات پایگاه داده بر اساس تغییرات دامنه ها یا ثبت دامنه های جدید انجام گیرد. بنابراین DNS یک بانک اطلاعاتی توزیع شده می باشد.
سیستم نام دامنه (DNS) دفترچه تلفن اینترنت است. انسانها به اطلاعات آنلاین از طریق نام دامنه ، مانند nytimes.com یا espn.com دسترسی پیدا می کنند. مرورگرهای وب از طریق آدرس های پروتکل اینترنت (IP) در تعامل هستند. DNS نام دامنه را به آدرسهای IP ترجمه می کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنتی را بارگیری کنند.
هر دستگاه متصل به اینترنت دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است که سایر دستگاه ها برای پیدا کردن دستگاه از آن استفاده می کنند. سرورهای DNS نیاز به انسان برای به خاطر سپردن آدرسهای IP مانند 192.168.1.1 (در IPv4) یا آدرس های IP پیچیده تر IP جدیدتر مانند 2400: cb00: 2048: 1 :: c629: d7a2 (در IPv6) را از بین می برد.
 

DNS چگونه کار می کند؟

فرایند وضوح DNS شامل تبدیل یک نام میزبان (مانند www.example.com) به آدرس IP دوستانه رایانه (مانند 192.168.1.1) است. یک آدرس IP به هر دستگاه از طریق اینترنت داده می شود ، و برای یافتن یک وسیله اینترنتی مناسب ، لازم است آن آدرس – مانند آدرس خیابان برای پیدا کردن یک خانه خاص استفاده شود. هنگامی که یک کاربر می خواهد یک صفحه وب را بارگیری کند ، باید ترجمه ای بین آنچه کاربر در مرورگر وب خود (shembull.com) و آدرس دستگاه سازگار لازم برای یافتن صفحه وب مثال ایجاد می کند ، انجام دهد.
برای درک فرآیند قطعنامه DNS ، مهم است که درباره اجزای سخت افزاری مختلفی که یک پرس و جو DNS باید از آن عبور کند یاد بگیرید. برای مرورگر وب ، جستجوی DNS “در پشت صحنه” رخ می دهد و جدا از درخواست اولیه ، نیازی به تعامل از رایانه کاربر ندارد.
DNS چیست؟

4 سرور DNS در بارگیری یک صفحه وب وجود دارد:

  • بازگشت کننده DNS – بازگشت کننده را می توان به عنوان یک کتابدار فکر کرد که از او خواسته می شود برای یافتن یک کتاب خاص در جایی در یک کتابخانه پیدا کند. بازگشت دهنده DNS سروری است که برای دریافت پرس و جو از دستگاه های مشتری از طریق برنامه هایی مانند مرورگر وب طراحی شده است. به طور معمول ، بازگشت کننده مسئول به منظور جلب رضایت پرس و جو DNS مشتری ، درخواست های دیگری را ارائه می دهد.
  • Root nameserver – سرور root اولین قدم در ترجمه (حل) اسامی میزبان قابل خواندن انسان به آدرسهای IP است. می توان مانند یک فهرست در کتابخانه تصور کرد که به قفسه های مختلف کتاب اشاره دارد – به طور معمول به عنوان مرجع دیگر مکان های خاص تر عمل می کند.
    TLD nameserver – سرور دامنه سطح بالا (TLD) را می توان به عنوان یک قفسه خاص از کتابها در یک کتابخانه تصور کرد. این سرخ نام مرحله بعدی
  • در جستجوی آدرس IP خاص است و آخرین قسمت از نام میزبان را میزبانی می کند (در مثال.com ، سرور TLD “com” است).
    سرور نامهای معتبر – این سرور نام خانوادگی نهایی را می توان به عنوان یک فرهنگ لغت در یک قفسه کتاب تصور کرد که در آن می توان نام خاصی را در تعریف آن ترجمه کرد. جستجوگر نام های معتبر آخرین متوقف شده در جستجوی nameserver است. اگر سرور نام معتبر به سابقه درخواست شده دسترسی پیدا کند ، آدرس IP نام میزبان درخواستی را به Dursial DNS (کتابخانه دار) که درخواست اولیه را انجام داده است برمی گرداند.

DNS چیست؟
 

چه تفاوتی بین یک سرور DNS معتبر و یک حل کننده بازگشتی DNS وجود دارد؟

هر دو مفهوم به سرورها (گروه سرورها) اشاره می کنند که برای زیرساخت DNS لاینفک هستند ، اما هر کدام نقش متفاوتی را انجام می دهند و در مکان های مختلف درون خط لوله یک پرس و جو DNS زندگی می کنند. یک راه برای فکر کردن در مورد تفاوت ، حل کننده بازگشتی در آغاز جستجوی DNS است و نام سرور معتبر در پایان است.
 

حل کننده بازگشتی DNS

حل کننده بازگشتی رایانه ای است که به یک درخواست بازگشتی از مشتری پاسخ می دهد و زمان پیگیری رکورد DNS را می گیرد. این کار را با انجام یک سری درخواست انجام می دهد تا زمانی که به سرور معتبر DNS برای سابقه درخواست شده برسید (یا در صورت عدم یافتن سابقه ای ، خطایی را حذف کرده یا خطایی را برمی گرداند). خوشبختانه ، رسیورهای بازگشتی DNS برای پیگیری سوابق مورد نیاز برای پاسخگویی به مشتری ، همیشه نیازی به درخواست های متعدد ندارند. حافظه پنهان یک فرآیند پایداری داده است که با ارائه سابقه منابع درخواست شده در جستجوی DNS ، به اتصال کوتاه درخواست های لازم کمک می کند.
DNS چیست؟

سرور DNS معتبر

به عبارت ساده ، یک سرور معتبر DNS سروری است که در واقع سوابق منابع DNS را در اختیار دارد و مسئول آن است. این سرور در پایین زنجیره جستجوی DNS است که با سوابق منابع جستجو شده پاسخ می دهد ، در نهایت به مرورگر وب اجازه می دهد تا به آدرس IP که برای دسترسی به وب سایت یا منابع وب دیگر نیاز دارد ، دسترسی پیدا کند. یک سرور معتبر می تواند پرس و جو از داده های خود را برآورده سازد بدون اینکه نیاز به جستجوی منبع دیگری باشد ، زیرا این منبع نهایی حقیقت برای سوابق DNS خاص است.
گفتنی است در مواردی که پرس و جو برای زیر دامنه ای از قبیل foo.example.com یا blog.cloudflare.com است ، یک سرور نام اضافی پس از سرور معتبر ، که وظیفه ذخیره سوابق زیر دامنه CNAME را دارد ، به دنباله اضافه می شود. .
بین بسیاری از خدمات DNS و سرویس ارائه دهنده Cloudflare تفاوت اساسی وجود دارد. رفرنسهای بازگشتی مختلف DNS مانند Google DNS ، OpenDNS و ارائه دهندگان مانند Comcast همه نصب های مرکز داده را برطرف می کنند. این حل کننده ها از طریق خوشه های بهینه شده سیستمهای رایانه ای بهینه شده DNS امکان نمایش سریع و آسان را فراهم می کنند ، اما از لحاظ ظاهری متفاوت از سرورهای نامی هستند که توسط Cloudflare میزبان هستند.
DNS چیست؟
Cloudflare از سرورهای سطح زیرساختی برخوردار است که برای عملکرد اینترنت ضروری است. یک مثال مهم شبکه سرور f-root است که Cloudflare تا حدودی مسئولیت میزبانی را دارد. F-root یکی از مؤلفه های زیرساخت سرور DNS سطح ریشه است که مسئول میلیاردها درخواست اینترنت در روز است. شبکه Anycast ما را در موقعیتی منحصر به فرد قرار می دهد تا بتوانیم حجم زیادی از ترافیک DNS را بدون قطع سرویس انجام دهیم.
مراحل جستجوی DNS چه مرحله ای است؟
در بیشتر مواقع ، DNS نگران است كه نام دامنه در آدرس IP مناسب ترجمه شود. برای یادگیری نحوه عملکرد این فرآیند ، به شما کمک می کند تا از طریق مرورگر وب ، از طریق فرآیند جستجوی DNS ، مسیر جستجوی DNS را دنبال کنید و دوباره به آن برگردید. بیایید نگاهی به مراحل بیاندازیم.
توجه: اغلب اطلاعات جستجوی DNS یا بصورت محلی در داخل کامپیوتر پرس و جو یا از راه دور در زیرساخت DNS ذخیره می شوند. به طور معمول 8 مرحله در جستجوی DNS وجود دارد. هنگامی که اطلاعات DNS ذخیره می شود ، مراحل از فرآیند جستجوی DNS دور می شوند و باعث سریعتر می شود. مثال زیر ، تمام 8 مرحله را در صورت عدم ذخیره شدن در مورد ، تشریح می کند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

codesrcReza

109 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !