زبان کاتلین چیست؟ کاتلین بالاتر از زبان برنامه نویسی جاوا

زبان کاتلین چیست؟ برای چه استفاده میشود؟

زبان برنامه نویسی kotlin در آزمایشگاه شرکت jetbrains تولید شده است. جت برینز سازنده IDE های محبوب برنامه نویسان نظیر : android studio , intellij idea, phpStorm می باشد که اگر برنامه نویس باشید قطعا با این IDE های قدرتمند آشنایی دارید. حالا شرکت جت برینز پا را فراتر گذاشته و یک زبان قدرتمند خلق کرده است که گوگل به طور رسمی از کاتلین پشتیبانی می کند.
کاتلین یک زبان برنامه نویسی متقاطع ، تایپی استاتیک و با هدف کلی است. می دانم که من بعضی از اصطلاحات مبهم را به کار برده ام و بگذارید آن را روشن کنم Cross-platform: به این معنی است که سیستم یا محصول می تواند در چندین سیستم عامل یا محیط سیستم عامل کار کند. به عنوان مثال Microsoft Excel ، Word ، Powerpoint در سیستم عامل های ویندوز و مکینتاش کار می کند
جاوا و کاتلین مانند دو برادر هستند. کدهای جاوا قابلیت تبدیل به کدهای کاتلین را دارند و بلعکس!
در نسخه 3 اندروید استودیو بصورت توکار از kotlin پشتیبانی می شود اما اگر از ورژن پایینتر اندروید استودیو استفاده می کنید می توانید از ریپازیتوری جت برینز پلاگین کاتلین را دانلود و نصب نمایید.
اما اگر برنامه نویس جاوا هستید باید بگویم که نسخه جدید intellij idea از کاتلین بصورت توکار پشتیبانی می کند.

تایپ استاتیک:

تایپ شده استاتیک به این معنی است که متغیرهای مورد استفاده در برنامه باید صریحاً همراه با انواع آنها (نوع داده) اعلام شوند. به عنوان مثال ، C ، Java ، Kotlin و بسیاری موارد دیگر به صورت استاتیک تایپ می شوند. کد برنامه نویسی C زیر را برای برنامه نویسی تایپی در نظر بگیرید.

// C programming code# include <stdio.h>void main(){  int num;    // Explicitly declaring the type of the variable  num = 10;  print(num);}

معکوس تایپ شده از نوع استاتیک ، از نوع تایپ پویا است ، در اینجا لازم نیست که به طور صریح نوع داده را مشخص کنید. یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی تایپ شده پایتون است. کد پایتون زیر را در زیر در نظر بگیرید:

# Python Codenum = 10   # No explicit declarationprint(num)

کاتلین چیست؟

برنامه نویسی General Purpose: همانطور که از نام می رود ، در همه حوزه ها قابل استفاده است. به عنوان مثال ، Java ، Python ، C ، C ++ و بسیاری دیگر زبانهای برنامه نویسی عمومی هستند. به عقب برگرداندن به تعریف من فکر می کنم تا الان تعریف کوتلین را فهمیده اید و مرحله بعدی این است که از کجا استفاده می شود؟ Kotlin برای توسعه اندروید ، به منظور ایجاد برنامه های اندرویدی مورد استفاده قرار می گیرد. قبلاً جاوا برای ایجاد برنامه های اندرویدی مورد استفاده قرار می گرفت اما چند سال بعد کاتلین جای جاوا را گرفت و در حال حاضر بر دنیای برنامه نویسی مسلط است.

همانطور که در بالا مشاهده شد Kotlin فقط در سال 2019 حاکم است و تقریباً تمام برنامه های اندرویدی با استفاده از Kotlin اکنون ساخته شده اند.
 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

codesrcReza

109 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !