ساخت یک پروژه ساده در اندروید استودیو

آموزش ساخت پروژه ساده در اندروید استودیو 

با سلام خدمت شما کاربران عزیز کدنویسان جوان . در این قسمت از آموز های اندروید ، به آموزش ساخت پروژه در اندروید استودیو به زبان ساده میپردازیم .

 اول از همه برنامه اندروید استودیو ( Android Studio ) باز کنید. پس از باز شدن ، برنامه به این شکل است :

آموزش ساخت پرژه ساده

بر روی گزینه ( Start a new Android Studio project ) کلیک کنید تا به صفحه ساخت پروژه منتقل شوید :

آموزش ساخت پرژه ساده

۱- ( Application name ) : در این قسمت باید نام برنامه خود را وارد نمایید ( نامی که وارد میکنید ، همان نامی است که در منوی گوشی و در زیر آیکون برنامه نمایش داده میشود )

۲- ( Package name ) : اپلیکیشن های شما و سایر توسعه دهندگان اندروید در اپ استورهایی مانند گوگل پلی ، بازار و … بر اساس Package name آنها تشخیص داده و تفکیک می شوند و نام اپلیکیشن ملاک نیست (به عنوان مثال ممکن است چندین اپلیکیشن با نام Shop در مارکتها موجود باشد).

دلیل این است تا در هنگام بروزرسانی اپلیکیشن ها توسط کاربر، تداخل بین چند اپلیکیشن بوجود نیاید و اپ استور بتواند برنامه های نصب شده روی دیوایس کاربر را از یکدیگر تشخیص بدهد. به عنوان مثال من در قسمت Company domain ، عبارت ir را وارد می کنم.

مشاهده می کنید که در قسمت نام پکیج، عبارت ir.programdan قید شده. مزیت دامین در این است که اپلیکیشن های توسعه داده شده هر فرد یا شرکت، یک Package name مختص خود را خواهد داشت. اما به این معنا نیست که الزاما باید یک دامین حقیقی با مالیکت خودتان داشته باشید.

می توانید یک دامین دلخواه وارد کنید (البته استفاده از دامینی که در اختیار شخص یا شرکت دیگری است مسلما گزینه مناسبی نیست!)

۳- ( Project location ) : در این قسمت باید مسیری که میخواهید پروژتونو در اون سیو کنید وارد نمایید.

آموزش ساخت پرژه ساده

در این مرحله چندین گزینه در اختیار داریم. گزینه Phone and Tablet برای توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه و تبلت ، Wear برای اپلیکیشن گجت های پوشیدنی که از سیستم عامل Android Wear استفاده می کنند (مانند ساعت های هوشمند)، TV که برای اپلیکیشن های تلویزیون های هوشمند اندرویدی بکار می رود و Android Auto که برای ساخت اپلیکیشن برای اتومبیل های با سیستم اندروید استفاده می شود.

با توجه به اینکه ما میخواهیم برنامه اندروید بسازیم ، گزینه اول را انتخواب میکنیم. بعد از این انتخاب، باید Minimum SDK پروژه ام را تعیین کنم. واژه Minimum به معنی حداقل بوده و در اینجا به این معنی است که باید تعیین کنم اپلیکیشن من پایین ترین نسخه اندرویدی که پشتیبانی خواهد کرد کدام API است.

به عنوان مثال اگر (API 15 android 4.0.3 ) را انتخاب کنم، اپلیکیشن روی نسخه های پایین تر از ۴٫۰٫۳ امکان نصب را نخواهد داشت. علت الزامی بودن تعیین Minimum هم این است که در هر نسخه جدید از اندروید، امکانات و قابلیتهایی اضافه می شود که اگر این امر را لحاظ نکنیم، ممکن است دارندگان دیوایس با نسخه های پایین تر در مواردی با مشکلاتی مواجه شوند.

با انتخاب هر گزینه به عنوان Minimum، اطلاعاتی در مورد آن API و سطح گستردگی آن نمایش داده می شود.

در زمان نگارش این متن، API 15 حدودا ۹۸٫۳% دیوایس های اندرویدی را پوشش می دهد و ولی شما میتونید از API های پایینتر استفاده کنید. با کلیک روی گزینه Help me choose به نمودار کاملی در این خصوص دسترسی خواهید داشت.
بر روی Next کلیک کنید.

آموزش ساخت پرژه ساده

اپلیکیشن ها از تعدادی Activity تشکیل شده اند که کاربر محتویات را در قالب این اکتیویتی ها مشاهده کرده و با آنها تعامل دارد. من ساده ترین اکتیویتی یعنی Empty Activity را انتخاب می کنم.

آموزش ساخت پرژه ساده

هر اکتیویتی از دو بخش “کدهای جاوا” و “رابط کاربری یا Layout (لایه ظاهری)” تشکیل شده است که برای هرکدام باید نام جداگانه ای درنظر گرفت. اکتیویتی که در مرحله قبل انتخاب کردم را در این مرحله می بایست نامگذاری کنم که اندروید استودیو به صورت پیش فرض نامهایی تعیین کرده و نیازی به تغییر ندارد. MainActivity نام فایل مربوط به کدهای جاوا و Layout Name نیز مربوط به لایه ظاهری اکتیویتی است.

 

پس از چندین دقیقه پروژه شما build میشه ( با توجه به سرعت سیستمتون ساخته شدن پروژه به طول می انجامد! )

خب حالا پروژتون ساخته شده و میتونید در محیط اندروید استودیو به کد نویسی بپردازید ?

این آموزش هم به پایان رسید. امیدوارم که خوشتون اومده باشه

اگر سوالی داشتید میتونید در قسمت نظر ها مطرح کنید تا به آنها پاسخ دهیم

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

codesrcReza

109 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !